25.11.2025

Płatne drogi w Polsce: aktualizacja taryf i rozszerzenie sieci od 2026 roku

Płatne drogi w Polsce: nowe zasady e-TOLL, aktualizacja taryf i rozszerzenie sieci od 2026 roku

Wejście w życie poprawek do rozporządzenia dotyczącego płatnych dróg krajowych w Polsce oraz aktualizacji taryf e-TOLL zostało przesunięte na luty przyszłego roku. Mimo odroczenia zmian, firmy transportowe podkreślają, że nowe przepisy nadal spowodują wzrost kosztów dla właścicieli samochodów ciężarowych i autobusów korzystających z polskiej infrastruktury drogowej.

Rozszerzenie sieci płatnych dróg e-TOLL — nowe terminy i zakres zmian

Zgodnie z danymi przedstawionymi przez Ministerstwo Infrastruktury, rozszerzenie sieci płatnych dróg e-TOLL zaplanowano na 1 lutego 2026 roku. Nowe regulacje obejmą świeżo wybudowane odcinki autostrad klasy A, drogi ekspresowe kategorii S, wybrane fragmenty dróg kategorii G i GP.


Łączna długość nowo wprowadzonych odcinków wyniesie około 645 km. Obecnie opłaty obowiązują na ok. 5,25 tys. km dróg krajowych, a po rozszerzeniu sieć zwiększy się do 5,9 tys. km. Wpływy z systemu e-TOLL trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego, który finansuje budowę nowych tras oraz modernizację istniejącej infrastruktury.

Nowe stawki e-TOLL w Polsce: ile zapłacą ciężarówki Euro 6?

Po wejściu zmian w życie stawka elektronicznej opłaty za przejazd 1 km autostrady dla pojazdu ciężarowego Euro 6 wyniesie 0,56 zł (0,136 euro). To kwota znacznie niższa niż w krajach sąsiednich:

  • Czechy — 1 zł (0,236 euro)

  • Słowacja — 1,14 zł (0,269 euro)

  • Niemcy — 1,48 zł (0,349 euro)

  • Austria — 2,25 zł (0,531 euro)

  • Węgry — 2,28–2,42 zł (0,538–0,572 euro)

Dlaczego Polska aktualizuje taryfy e-TOLL?

Celem korekty jest dostosowanie kosztów korzystania z infrastruktury drogowej przez pojazdy o DMC powyżej 3,5 t do realnych wydatków związanych z budową, utrzymaniem, rozwojem sieci drogowej.


Od wprowadzenia systemu e-TOLL w 2011 roku taryfy zmieniano tylko raz — w 2022 roku, w związku z inflacją. W tym czasie w większości państw UE opłaty drogowe rosły znacznie szybciej.

Pierwotne plany: 645 km miało zostać włączonych wcześniej

Wcześniej polskie media branżowe informowały, że około 645 km nowych dróg krajowych, autostrad i dróg ekspresowych miało zostać włączonych do e-TOLL już 1 grudnia 2025 roku, jednak termin ten przesunięto.